Entrefer éditions

Magali Sanheira – Making Circle

Entrefer - square coll. 003 _ 2014
Album digital

Making circle est un dispositif sonore et performatif, réalisé entre 2010 et 2017.

Debout face à une cimaise servant de surface de captation, je trace au charbon de manière répétitive un cercle de mon envergure dont la forme évolue et se transforme. Le son tient une place centrale dans la perception de l’œuvre. Il est modulé par le mouvement, le support et l’acoustique du lieu.

Au fur et à mesure, le morceau de charbon se désagrège. Il se réduit en poussière et le dessin s’agrandit, formant une expansion qui se réalise par la ruine et l’exploitation extrême des matériaux. La durée de la performance est ainsi définie par l’épuisement du geste et en fonction de l’évolution de la composition.

Se dessine ainsi l’empreinte visuelle et acoustique de l’effort qui invite à plonger dans un flux de sons concrets propices à la méditation. La contemplation de cet éternel retour 
soulève des questionnements sur le devenir et la transformation.

Entrefer - square coll. 003 _ 2014
Digital album

Making circle is a sound and performative device, realized between 2010 and 2017.

In front of an amplified cima, a piece of coal in my hand…held out at arms’ length, I trace circles the circumference of my ‘wingspan’. The gesture is constrained by my physical form, and the space that it’s inscribing.
The piece is homothetic and scalar, the sound is modulated by the movement in conjunction with the acoustics of the presentation space.


And every time a piece of coal is consumed, disin- tegrated, I bend down to take another one from a pile at my feet. The drawing, the visual and acoustic print of the effort that turns round after round.
The drawing invites the audience to loose them- selves, to be ‘drawn’, into the flow of concrete sounds.
Dust coal grows, both in the ground and on wall. The drawing is formed by the exploitation of ef- fort and the ruin of materials, raising the ques- tion of becoming and transformation.
The duration of the performance is defined by the exhaustion of gesture and sound composition.

The initial performance is followed by an Instal- lation phase, whereby an audio recording of the performance is replayed in a loop becoming one with the ‘drawing’ in its life as a ‘prolonged ges- ture’.
So we are left facing an existential loop endlessly retracing an impossible perfection. This is an absurdity of repetition that I recognize and diffuse at high volume.